januari 16, 2002 | Press release
Haldex fullföljer förvärv

Haldex fullföljer förvärv Efter godkännande från berörda konkurrensmyndigheter har Haldex den 14 januari 2002 fullföljt köpet av de två produktlinjerna Anchorlok Bromscylindrar och Neway Reglerventiler från Holland Neway International, Inc. De förvärvade verksamheterna, med tillverkning i Mexiko respektive USA, integreras nu i Haldex division Brake Systems. Förvärvet stärker Haldex marknadspositioner och tillför en årsomsättning på ca 500 MSEK. Koncernens resultat före skatt 2002 bedöms påverkas positivt av förvärvet med 20-30 MSEK. För en mer fullständig beskrivning av förvärvet, hänvisas till pressmeddelande daterat den 11 december 2001. Haldexkoncernen (www.haldex.com), med huvudkontor i Stockholm, är en innovatör inom fordonsteknik med huvudinriktning mot fordonsdynamik och tillhandahåller egna system och produkter för lastbilar, bilar och industriella fordon på global basis. Haldex är noterat på Stockholmsbörsen och har en årsomsättning på ca 7 miljarder kronor med 4.150 anställda. För ytterligare information kontakta Claes Warnander, VD och koncernchef, eller Lennart Hammargren, ekonomi- och finansdirektör, Haldex AB (telefon 08-678 72 70). 2002-01-16 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/16/20020116BIT00190/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/16/20020116BIT00190/bit0001.pdf