april 16, 1999 | Press release
Haldex erhåller ABS-order från Nissan, Spanien

Haldex erhåller ABS-order från Nissan, Spanien Nissan Motors Iberica, Spaniens största tillverkare av mellantunga och lätta lastbilar, har beslutat utrusta alla sina fordon som har luft- och luft- /hydraulikbaserade bromssystem, med Haldex nya ABS-system för lätta lastbilar (Haldex ABS LT). Vid komplett införande kan affärens årsvärde uppskattas till 10-15 MSEK. Haldex nya ABS LT system har utvecklats för att kunna erbjuda lastbilstillverkare ett kostnadseffektivt bromssystem med höga prestanda, som tillgodoser EU:s senaste krav på ABS-system. Haldex expertis inom bromsteknik har möjliggjort en snabb utveckling av det nya systemet, som baseras på Haldex redan etablerade teknologi inom adaptiv styrning. Haldex ABS LT, som finns i versioner för både tryckluft och tryckluft/hydraulik, erbjuder också flexibilitet att montera den elektroniska styrenheten antingen internt eller externt. Det nya systemet har utvecklats av Brake Systems divisionens ABS-enhet, Haldex Brake Products Ltd. i Redditch, UK, och Haldex España S.A. i Barcelona tillsammans med Nissan i Spanien. Systemet har officiellt godkänts efter ingående tester av spanska myndigheter (IDIADA). Haldex är en global leverantör av egna produkter till lastbilar, bilar och industriella fordon, med särskild tonvikt på prestanda & säkerhet. Koncernen är noterad på Stockholms Fondbörs och har en årsomsättning på ca 5 miljarder kronor med 4.300 anställda. Försäljningsbolag finns i Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien. Produktionen sker vid 9 fabriker i Europa och 9 i USA samt i ett joint-venture i Indien. För ytterligare information kontakta Claes Warnander eller Lennart Hammargren, tel. 08-678 72 70. 1999-04-16 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/04/16/19990416BIT00100/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/04/16/19990416BIT00100/bit0002.pdf