juni 15, 1999 | Press release

Haldex erhåller order att leverera bromssystemkomponenter till 32.000 fordon inom USA-administrationen Haldex har utvalts att leverera kritiska bromssystemkomponenter till den amerikanska administrationens M939-lastbilar, som finns stationerade runt omkring i världen. Värdet av denna affär är över 120 MSEK fördelat över en 6-årsperiod. Totalt ska 32.000 begagnade fordon utrustads med modernt bromssystem för att uppgradera fordonens prestanda och säkerhet. Divisionen Brake Systems inom Haldexkoncernen har utvalts att leverera ABS (Antilock Brake Systems), lufttorkar, olika typer av pneumatiska ventiler samt bromsbelägg. Haldex omfattande produktprogram av bromskomponenter och företagets långa erfarenhet av bromssystem för tunga kommersiella fordon var huvud- faktorer i valet av leverantör för detta projekt. Haldex Brake Systems Division är en ledande, global leverantör av trycklufts- baserade bromssystem till tyngre, kommersiella fordon. Produkter i sådana system inkluderar kompressorer, pneumatiska ventiler, ABS-system, bromscylindrar, sensorer för indikering av beläggslitage, automatiska bromshävarmar, pneumatiska skivbromsar samt bromsbelägg. Haldex är en global leverantör av egna produkter till lastbilar, bilar och industriella fordon, med särskild tonvikt på prestanda & säkerhet. Koncernen är noterad på Stockholms Fondbörs och har en årsomsättning på ca 6 miljarder kronor med 4.300 anställda. Försäljningsbolag finns i Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien. Produktionen sker vid 9 fabriker i Europa och 9 i USA samt i ett joint-venture i Indien. För ytterligare information kontakta Claes Warnander eller Lennart Hammargren, tel. 08-678 72 70 eller Chuck Kleinhagen, telefon +1 816 891 2470. 1999-06-15 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/06/15/19990615BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/06/15/19990615BIT00140/bit0002.pdf