maj 28, 1999 | Press release
Haldex erhåller stor bromsbeläggaffär

Haldex erhåller stor bromsbeläggaffär Divisionen Haldex Midland Services, som ansvarar för den nordamerikanska efter-marknaden avseende bromsprodukter, har efter förhandlingar med flera stora distribu-tionskedjor med sammanlagt 350 distributionsställen ingått avtal om utökade leveranser av bromsbelägg för lastbilar. Den årliga tilläggsförsäljningen kan uppskattas till ca 65 MSEK. Haldex har en ökande andel av den nordamerikanska marknaden för bromsbelägg till lastbilar och är ledande OEM-leverantör av belägg till hydrauliska skivbromsar för mellantunga lastbilar. Haldex utvecklar och tillverkar friktionsmaterial till bromsbelägg för både trumbromsar och skivbromsar för lastbilar vid anläggningen i Prattville, Alabama, USA, en enhet inom divisionen Haldex Brake Systems. Eftermarknaden för bromsbelägg försörjs genom divisionen Haldex Midland Services, som har 3 centrala distributionsenheter och 20 regionala servicecenter i USA och Kanada. Haldex är en global leverantör av egna produkter till lastbilar, bilar och industriella fordon, med särskild tonvikt på prestanda & säkerhet. Koncernen är noterad på Stockholms Fondbörs och har en årsomsättning på ca 5 miljarder kronor med 4.300 anställda. Försäljningsbolag finns i Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien. Produktionen sker vid 9 fabriker i Europa och 9 i USA samt i ett joint-venture i Indien. För ytterligare information kontakta Claes Warnander eller Lennart Hammargren, tel. 08-678 72 70. 1999-05-28 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/28/19990528BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/28/19990528BIT00150/bit0002.pdf