september 17, 1999 | Press release
Haldex får patent på ny fjädertrådsprodukt

Haldex får patent på ny fjädertrådsprodukt Haldex Garphyttan har utvecklat och erhållit patent på ett nytt högkvalificerat, rostfritt fjäderstål, en s.k. ESR-omsmält (Electro Slag Remelted), kalldragen fjädertråd av typ 17-7PH. Denna trådprodukt, som marknadsförs under namnet GARBA 177 Supreme, används i mycket krävande fjäderapplikationer där såväl korrosionsmotstånd som hög utmattningshållfasthet krävs. En huvudtillämpning för den nya trådprodukten är i insprutnings-pumpar för dieselmotorer och ersätter en tidigare trådprodukt som Haldex Garphyttan marknadsfört för denna tillämpning. Den nya produkten förväntas därför inte ge någon betydande merförsäljning, men utvecklingen av produkten och erhållandet av patent befäster Haldex Garphyttans ställning som en världsledande leverantör av avancerade trådprodukter till förbränningsmotorer. Garphyttan Wire divisionen inom Haldexkoncernen är en världsledande leverantör av trådprodukter i fjäderapplikationer där högsta krav ställs på bl.a. ytfinhet, utmattningshållfasthet och relaxationsegenskaper. Huvudtillämpningarna finns i förbränningsmotorer, t.ex. ventilfjädrar, kolvringar och fjädrar i insprutningssystem. Haldex är en global leverantör av egna produkter till lastbilar, bilar och industriella fordon, med särskild tonvikt på prestanda & säkerhet. Koncernen är noterad på Stockholms Fondbörs och har en årsomsättning på ca 6 miljarder kronor med 4.350 anställda. Försäljningsbolag finns i Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien. Produktionen sker vid 9 fabriker i Europa och 9 i USA samt i ett joint-venture i Indien. För ytterligare information kontakta Claes Warnander eller Lennart Hammargren, tel. 08-678 72 70. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/17/19990917BIT00390/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/17/19990917BIT00390/bit0002.pdf