juni 8, 1999 | Press release
Haldex får ytterligare en prototyp-order på AWD-system

Haldex får ytterligare en prototyp-order på AWD-system Haldex har erhållit ytterligare en order på en prototyp-installation av AWD- systemet från en europeisk tillverkare av hög-prestanda-sportbil. I detta fall är applikationen en bakhjulsdriven bil. Prototypen kommer att installeras under augusti-september i år för prestanda-tester under hösten. Testerna kommer att fortsätta under vintersäsongen i norra Sverige. Om testerna blir framgångsrika förväntas en order på systemet med planerad produktionsstart år 2000/2001. Medan de potentiella volymerna i detta fall är mycket begränsade, bekräftar prototypordern fördelarna med Haldex AWD-system och vår erfarenhet och kunnande avseende de speciella villkor som gäller för bilar med höga prestandakrav. Haldex AWD-system har framgångsrikt använts av den europeiska rally-cross-mästaren Kenneth Hansen under flera år. Den krävande rallykörningen - frekventa övergångar mellan grus och asfalt i kombination med stora motorkrafter (510 hk) med accelerationer 0-100 km/h på mindre än 2,5 sekunder - har utgjort utmärkta testvillkor under utvecklingen av Haldex AWD- system. Denna bakhjulsdriftinstallation utökar raden av tillämpningar av Haldex AWD- system och bekräftar reglersystemets flexibilitet för alla slags installationer. Haldex är en global leverantör av egna produkter till lastbilar, bilar och industriella fordon, med särskild tonvikt på prestanda & säkerhet. Koncernen är noterad på Stockholms Fondbörs och har en årsomsättning på ca 5 miljarder kronor med 4.300 anställda. Försäljningsbolag finns i Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien. Produktionen sker vid 9 fabriker i Europa och 9 i USA samt i ett joint-venture i Indien. För ytterligare information kontakta Claes Warnander eller Lennart Hammargren, tel. 08-678 72 70. 1999-06-08 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/06/08/19990608BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/06/08/19990608BIT00140/bit0002.pdf