mars 3, 1999 | Press release
Haldex kompletterar eftermarknadsverksamheten

Haldex kompletterar eftermarknadsverksamheten Haldex Midland Services, koncernens eftermarknadsdivision i Nordamerika för kommer-siella fordon , har kompletterat produktprogrammet genom förvärv av verksamheten i Stats Remanufacturing Center Inc., Omaha, Nebraska, USA. Den förvärvade verksamheten har en årsomsättning på ca 12 MSEK och omfattar produktion av startmotorer och generatorer till eftermarknaden för tunga fordon. Verksamheten kommer att flyttas till och inkorporeras med Haldex Midland Services produktionsenhet i Marion, North Carolina, och marknadsföras under divisionens varumärke Like-Nu TM. Divisionens produktion för eftermarknaden med varumärket Like-Nu TM avser nyproduktion av produkter baserat delvis på begagnade komponenter som kan återanvändas (remanufactu-ring). Like-Nu TM sortimentet har genom åren utökats till Nordamerikas mest kompletta för tunga kommersiella fordon och det nya förvärvet kompletterar sortimentet av elektriska komponenter. Haldex Midland Services är en ledande leverantör i Nordamerika av eftermarknadsprodukter till kommersiella fordon och har en årsomsättning på ca 1,1 mdr SEK. Haldex är en global leverantör av egna produkter till lastbilar, bilar och industriella fordon, med särskild tonvikt på prestanda & säkerhet. Koncernen är noterad på Stockholms Fondbörs och har en årsomsättning på ca 5 miljarder kronor med 4.300 anställda. Försäljningsbolag finns i Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien. Produktionen sker vid 9 fabriker i Europa och 9 i USA samt i ett joint-venture i Indien. För ytterligare information kontakta Claes Warnander, tel. 08-678 72 70. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/03/03/19990303BIT00060/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/03/03/19990303BIT00060/bit0002.pdf