april 19, 2000 | Press release
Haldex AWD-system införs på ytterligare en VW-plattform

Haldex AWD-system införs på ytterligare en VW-plattform VW har introducerat Haldex AWD-system (All Wheel Drive - fyrhjulsdrift) på ytterligare en plattform i VW-familjen. Därmed kommer Haldex system för fyrhjulsdrift att finnas på ytterligare två fordon: VW Sharan och VW Beetle. VW Sharan är en van av MPV-typ (Multi Purpose Vehicle), som tar 8 personer. Modellen, som funnits några år, har fått en uppgradering med den nya generationens dieselmotor och fyrhjulsdrift. Volymen är ca 5.000/år. VW Beetle har nu lanserats i en mycket exklusiv, "upphottad" version, Beetle RSI, med en 3,2 liters V6 motor och fyrhjulsdrift. Bilen ska endast tillverkas i några hundra exemplar. I och med dessa nya modeller finns Haldex AWD-system i VW-gruppens bilar från Sharan över Skoda Octavia, SEAT Loen, Golf 4 Motion, Audi A3 Quattro till Beetle RSI och Audi TT Quattro. Detta visar det breda användningsområdet för Haldex AWD-system: från bruksfordon till vassa sportbilar. Haldex är en global leverantör av egna produkter till lastbilar, bilar och industriella fordon, med särskild tonvikt på prestanda & säkerhet. Koncernen är noterad på Stockholms Fondbörs och har en årsomsättning på ca 6 miljarder kronor med 4.150 anställda. Försäljningsbolag finns i Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien. Produktionen sker vid 8 fabriker i Europa, 8 i USA samt 1 i Indien och Brasilien. För ytterligare information kontakta Claes Warnander, tel. 08-678 72 70. 2000-04-19 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/19/20000419BIT01030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/19/20000419BIT01030/bit0002.pdf