september 29, 2000 | Press release
Haldex AWD-system presenteras av FIAT på Paris Motor Show

Haldex AWD-system presenteras av FIAT på Paris Motor Show På Paris Motor Show, som invigs denna vecka, presenterar FIAT AUTO en konceptbil med arbetsnamnet NEA-Tripmate. NEA-Tripmate är en familjebil som ska vara rolig att köra och kunna ta en familj till dess olika fritidsaktiviteter, som t.ex. ut på badstranden eller på en picknick vid sidan av landsvägen. Bilen klassas som en "All Activity Vehicle". FIAT har valt Haldex AWD-system eftersom det är helautomatiskt och agerar utan att föraren behöver ingripa. Det bara finns där och gör sitt jobb när det behövs. Haldex AWD-system står i förbindelse med bilens CAN-bus (datanätverk) och kommunicerar med övriga elektroniska system i bilen. Med hjälp av denna information ser den i AWD-systemet inbyggda datorn till att drivkraften hela tiden fördelas optimalt i fordonet. Detta projekt är ytterligare en bekräftelse på Haldex ledande position inom AWD- teknologin. Haldexkoncernen är en global leverantör av egna produkter till lastbilar, bilar och industriella fordon, med särskild tonvikt på pestanda & säkerhet. Koncernen är noterad på Stockholms Fondbörs och har en årsomsättning på ca 6 miljarder kronor med 4.400 anställda. Försäljnings- bolag finns i Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien. Produktion sker vid 8 fabriker i Europa, 8 i USA samt 1 i Indien och Brasilien. För ytterligare information kontakta Claes Warnander, VD och koncernchef, eller Lennart Hammargren, ekonomi- och finansdirektör, Haldex AB (telefon 08-678 72 70). 2000-09-29 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/29/20000929BIT00610/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/29/20000929BIT00610/bit0002.pdf