september 28, 2000 | Press release

Haldex AWD-system presenteras av Volvo Car Corporation vid Paris Motor Show 2000 Volvo Car Corporation presenterar Haldex AWD-system som ett av nyckelsystemen i en ny konceptbil på årets Paris Motor Show. Bilen presenteras av Volvo som "Volvo Performance Concept Car" och är en studie av en framtida hög-prestanda bil baserad på den nya Volvo S60 med stark fokus på kördynamik och säkerhet. Den nya Volvo S60 är den sportigaste och mest dynamiska Volvo sedanmodell någonsin. Parallellt med utvecklingen av standard Volvo S60 modellerna har Volvos NVE team (Niche Vehicle Engineering Team) arbetat med en konceptstudie för att identifiera och testa tekniska lösningar på en potentiell, framtida hög-prestanda modell. Haldex har i nära samarbete med Volvo utvecklat bilens kördynamik och därvid utnyttjat de unika egenskaperna hos Haldex AWD-system för att optimera bilens köregenskaper. Haldex AWD-system är anslutet till bilens CAN kommunikationssystem, vilket betyder att det kommunicerar on-line med andra elektroniskt kontrollerade system i bilen för att kontinuerligt optimera bilens fyrhjulsdriftprestanda baserat på rådande körförhållanden. Reglerbarheten hos Haldex AWD-system medger den unika möjligheten att balansera och kontrollera bilens över- och understyrning med mycket stor precision och stabilitet. Volvo Performance Concept Car är också utrustad med ett avancerat aktivt chassi-system, FOUR-C (Continuously Controlled Chassis Concept). Med den unika växelverkan mellan Haldex AWD-system och FOUR-C har Volvo klarat samarbetet mellan två individuella system och möjliggjort extraordinära fördelar vad gäller bilens prestanda. Volvo valde Haldex som utvecklingspartner för konceptbilen i egenskap av ledande inom avancerad fyrhjulsdriftteknologi, både vad gäller AWD-systemets prestanda och teknisk utvecklingskompetens. "I den här applikationen använder inte Volvo fyrhjulsdriften för att höja off-road förmågan utan för avancerad väghållning, dynamisk stabilitet och ökad säkerhet. Den här applikationen bekräftar potentialen för vårt AWD-system", säger Ulf Ahlén, VD Haldex Traction Systems, en division inom Haldexkoncernen. Haldexkoncernen är en global leverantör av egna produkter till lastbilar, bilar och industriella fordon, med särskild tonvikt på pestanda & säkerhet. Koncernen är noterad på Stockholms Fondbörs och har en årsomsättning på ca 6 miljarder kronor med 4.400 anställda. Försäljnings- bolag finns i Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien. Produktion sker vid 8 fabriker i Europa, 8 i USA samt 1 i Indien och Brasilien. För ytterligare information kontakta Claes Warnander, VD och koncernchef, eller Lennart Hammargren, ekonomi- och finansdirektör, Haldex AB (telefon 08-678 72 70). 2000-09-28 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/28/20000928BIT00390/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/28/20000928BIT00390/bit0002.pdf