april 5, 2000 | Press release
Haldex får order på AWD-system till ny konceptbil

Haldex får order på AWD-system till ny konceptbil Haldex har erhållit uppdraget att leverera AWD-systemet (All Wheel Drive) till en ny konceptbil, som är under framtagning av en europeisk biltillverkare. Den nya konceptbilen kommer att visas i slutet av innevarande år. Uppdraget bekräftar Haldex ledarskap på marknaden för elektroniskt reglerbara system för fyrhjulsdrift. Utöver pågående serieleveranser av AWD-system till VW/Audi-koncernen och den nyligen annonserade 1-miljardordern från en annan europeisk biltillverkare med leveransstart 2001/02, arbetar Haldex för närvarande med 7 andra biltillverkare i Europa, USA och Japan i olika AWD-projekt. Haldex är en global leverantör av egna produkter till lastbilar, bilar och industriella fordon, med särskild tonvikt på prestanda & säkerhet. Koncernen är noterad på Stockholms Fondbörs och har en årsomsättning på ca 6 miljarder kronor med 4.150 anställda. Försäljningsbolag finns i Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien. Produktionen sker vid 8 fabriker i Europa, 8 i USA samt 1 i Indien och Brasilien. För ytterligare information kontakta Claes Warnander, tel. 08-678 72 70. 2000-04-05 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/05/20000405BIT00330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/05/20000405BIT00330/bit0002.pdf