september 6, 2000 | Press release
Haldex får order på nyutvecklat, tyst hydraulsystem

Haldex får order på nyutvecklat, tyst hydraulsystem Haldex Barnes AB, den svenska enheten inom divisionen Haldex Barnes Hydraulics, har erhållit en första order på ett nyutvecklat, tyst system för bakgavelhissar till bl.a. distributionslastbilar. Ordern som på årsbasis är i storleksordningen 20 MSEK kommer från en ledande tysk tillverkare av bakgavelhissar. Haldex har tagit initiativet i utvecklingen av hydraulsystem med låg ljudnivå. Kravet på sänkta ljudnivåer växer sig allt starkare inom ett flertal applikationer. Distributionsbilar vars förekomst kraftigt ökar i bostadsområden till följd av Internet-handeln är en sådan applikation. Systemets lägre ljudnivå har åstadkommits genom att introducera en av Haldex nyutvecklad hydraulisk kugghjulspump, vars kuggprofiler har optimerats och därmed reducerat tryckpulsationerna med upp till 75%. Systemet innehåller också en för denna pump optimerad likströmsmotor. Den västeuropeiska marknaden för hydraulsystem till bakgavelhissar är ca 250 MSEK och växande. Haldex Barnes har en ledande position på denna marknad. Denna första order på det tysta systemet förväntas följas av order från andra tillverkare av bakgavelhissar. Haldex Barnes Hydraulics har en årsomsättning på 1 miljard SEK och fokuserar på hydraul- system för lyft- och styrfunktioner på industriella fordon och lastbilar. Divisionen har en ledande marknadsposition inom flera av valda tillämpningsområden. Tillverkningen sker vid 4 fabriker i USA, Tyskland och Sverige. Haldexkoncernen är en global leverantör av egna produkter till lastbilar, bilar och industriella fordon, med särskild tonvikt på prestanda & säkerhet. Koncernen är noterad på Stockholms Fondbörs och har en årsomsättning på ca 6 miljarder kronor med 4.150 anställda. Försäljnings- bolag finns i Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien. Produktionen sker vid 8 fabriker i Europa, 8 i USA samt 1 i Indien och Brasilien. För ytterligare information kontakta Claes Warnander eller Lennart Hammargren, tel. 08-678 72 70. 2000-09-06 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/06/20000906BIT00490/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/06/20000906BIT00490/bit0002.pdf