juli 4, 2000 | Press release
Haldex får order på serieleveranser till ny skivbromskund

Haldex får order på serieleveranser till ny skivbromskund Den franska släpvagnsaxeltillverkaren SMB har beslutat utrusta sina axlar med Haldex hela program av skivbromsar. Affären är ett viktigt genombrott på den franska marknaden och det årliga ordervärdet bedöms till över 40 MSEK. -"Vi har en lång erfarenhet sedan tidigare av Haldex automatiska broms- hävarmar för trumbromsar", säger Mr. Diamedo, SMB:s verkställande direktör. " Haldex förmåga att leva upp till våra specifikationer och snabbt utveckla innovativa lösningar har varit en viktig faktor i vårt val av partner". Mr. Diamedo bedömer att nästan 40% av de 60.000 axlar som SMB tillverkar i år kommer att utrustas med skivbromsar. -"Affären med SMB är en viktig milstolpe för Haldex understryker Mr. Loggert, European Sales Manager för Haldex Brake divisionen. "Det är det andra större kontraktet på kort tid och vi ser det som ytterligare en bekräftelse på att Haldex är ett fullgott alternativ när det gäller skivbromsar till tunga fordon. SMB är en del av General Trailers-gruppen, Europas största trailer och semi-trailer tillverkare med en årsproduktion på över 18.000 fordon. Företaget har nyligen investerat 60 MFRF i en ny axelfabrik i Troyes, Frankrike. Haldex Brake Systems division är en betydande global leverantör av tryckluftsbaserade broms- system till kommersiella fordon. Produktprogrammet inkluderar kompressorer, ventiler, lufttorkar, elektroniskt styrd lufthantering (ECAM), ABS-system, automatisk bromsjustering, elektroniska sensorer för slitage på bromsbelägg, kompletta skivbromsar samt bromsbeläggmaterial för trum- och skivbromsar. Haldexkoncernen är en global leverantör av egna produkter till lastbilar, bilar och industriella fordon, med särskild tonvikt på prestanda & säkerhet. Koncernen är noterad på Stockholms Fondbörs och har en årsomsättning på ca 6 miljarder kronor med 4.150 anställda. Försäljningsbolag finns i Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien. Produktionen sker vid 8 fabriker i Europa, 8 i USA samt 1 i Indien och Brasilien. För ytterligare information kontakta Claes Warnander eller Lennart Hammargren, tel. 08-678 72 70. 2000-07-04 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/04/20000704BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/04/20000704BIT00370/bit0002.pdf