augusti 25, 2000 | Press release
Haldex i ny AWD-affär

Haldex i ny AWD-affär Haldex Traction har erhållit ett Nomination Letter från en europeisk biltillverkare, som specificerar Haldex AWD-system (All Wheel Drive/Fyrhjulsdrift) på två platt- formar. Den ena plattformen avser en personbil och den andra ett lätt, kommersiellt fordon. Serieleveranser beräknas starta år 2002 respektive 2003. Ordervärdet över en 5-årsperiod bedöms till 600-800 MSEK. Haldex har utvecklat ett unikt, reglerbart system för fyrhjulsdrift och med denna nya affär kommer Haldex AWD-system att finnas i flera olika typer fordon: sportbilar, familjebilar och lätta kommersiella fordon. Marknaden för fyrhjulsdrift är stor och växande. Världsmarknaden för Haldex leverans- omfång kan uppskattas till ca 15 miljarder kronor. Haldex har satt som ett första etappmål att ta 10% av världsmarknaden och nå 1,5 miljarder i omsättning inom detta produktområde inom en 5-årsperiod. Haldexkoncernen är en global leverantör av egna produkter till lastbilar, bilar och industriella fordon, med särskild tonvikt på prestanda & säkerhet. Koncernen är noterad på Stockholms Fondbörs och har en årsomsättning på ca 6 miljarder kronor med 4.150 anställda. Försäljnings- bolag finns i Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien. Produktionen sker vid 8 fabriker i Europa, 8 i USA samt 1 i Indien och Brasilien. För ytterligare information kontakta Claes Warnander eller Lennart Hammargren, tel. 08-678 72 70. 2000-08-25 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/25/20000825BIT00630/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/25/20000825BIT00630/bit0002.pdf