april 4, 2001 | Press release
Haldex AWD-system gör genombrott på USA-marknaden.

Haldex AWD-system gör genombrott på USA-marknaden. Haldex nominerad till miljardorder. Haldex har gjort ett första genombrott med sitt AWD-system på den viktiga USA-marknaden. Haldex har erhållit ett Nomination Letter, som specificerar Haldex som leverantör av AWD-systemet till en ny bilmodell från en av de tre stora amerikanska biltillverkarna. Det förväntade ordervärdet är 1-1,5 miljarder kronor över en femårsperiod. Haldex Traction Systems, en division inom Haldexkoncernen, har nominerats som leverantör av AWD-systemet till en ny bilmodell från en av de tre stora biltillverkarna i USA. Den nya bilmodellen baserar sig på en global plattform. Serieleveranser förväntas starta under år 2003, med ett ordervärde på 1-1,5 miljarder kronor över en femårsperiod. Nomineringen har en stor strategisk betydelse för Haldex AWD-verksamhet. Den amerikanska fyrhjulsdriftmarkanden är den ojämförligt största med en penetrationsgrad för fyrhjulsdrift på ca 20%. Nomineringen, som erhållits efter tester och utvärdering av flera konkurrerande system, är en ytterligare bekräftelse på Haldex världsledande position som leverantör av avancerade, elektroniskt reglerbara AWD-system, liksom på Haldex kompetens inom fordonsdynamik. Mot bakgrund av de ökande årsvolymer, som denna och tidigare erhållna order representerar,kommer Haldex Traction att investera ca 70 MSEK över en treårsperiod i ny maskinkapacitet i fabriken i Landskrona. De stegvisa investeringarna påbörjas under 2002. De ökande volymerna kommer även att medföra anställningsbehov och ytterligare ca 30 personer bedöms behöva anställas fram till år 2003. Haldex levererar sedan 1998 sitt AWD-system till Volkswagen-koncernen, som introducerat systemet på VW Golf 4 Motion, VW Bora 4 Motion, VW Sharan, VW Beetle Rsi, Audi A3/S3 Quattro, Audi TT Quattro, Skoda Octavia 4x4 och Seat Leon 4. Under den senare delen av innevarande år påbörjas leveranser till ytterligare en europeisk biltillverkare. En rad projekt avseende prototypinstallationer och fälttester pågår i samarbete med olika biltillverkare. Haldex är en innovatör inom fordonsteknik och marknadsför egenutvecklade system och komponenter till lastbilar, bilar och industriella fordon. Haldex är noterat på Stockholms Fondbörs A-lista och har en årsomsättning på över 6 miljarder kronor med 4.250 anställda. För ytterligare information kontakta Claes Warnander, VD och koncernchef, eller Lennart Hammargren, ekonomi- och finansdirektör, Haldex AB (telefon 08-678 72 70). 2001-04-04 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/04/20010404BIT00810/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/04/20010404BIT00810/bit0001.pdf