juni 14, 2001 | Press release
Haldex AWD-system införs på Volvo S60 AWD

Haldex AWD-system införs på Volvo S60 AWD Volvo Personvagnar lanserar nya S60 AWD med Haldex AWD-system. Volvo S60 AWD är den första Volvobilen med elektroniskt styrd fyrhjulsdrift från Haldex. Haldex har sedan 1998 i nära samarbete med Volvo anpassat Haldex AWD- system till en ny generation fyrhjulsdrivna bilar inom Volvo. Serieleveranskontraktet annon-serades av Haldex i mars 2000. Volvo har en stark position inom AWD-segmentet. Med den nya Volvo S60 AWD går Volvo in i AWD-segmentet med en sportig sedanmodell. - "Introduktionen av AWD på Volvo S60 sker inte främst för att förbättra terrängkörning, utan för att optimera den sportiga sedanbilens väghållning och stabilitet. Att erbjuda Volvoägare den bästa teknologin, som förbättrar säkerheten i alla körsituationer, är en viktig del av Volvos säkerhetsfilosofi", säger Lars Nilsson, projektledare inom Volvo Personvagnar. Haldex AWD-system är anslutet till bilens Multiplexsystem och kommunicerar via CAN-bus "on-line" med andra elektroniskt styrda system för att kontinuerligt optimera fyrhjulsdriftsystemet beroende på körsituationen. Reglerbarheten hos Haldex AWD- system erbjuder den unika möjligheten för biltillverkaren att medverka vid mjukvarans utformning så att över- och understyrning kan kontrolleras. - "Volvokontraktet innebär att Haldex AWD-system nu levereras till två av världens fem största globala biltillverkare, vilket bekräftar Haldex ledande position och ger intressanta framtidsmöjligheter", säger Ulf Ahlén, VD för Traction-divisionen inom Haldex. Haldex är en innovatör inom fordonsteknik och marknadsför egna system och komponenter till lastbilar, bilar och industriella fordon. Haldex är noterat på Stockholms Fondbörs A-lista och har en årsomsättning på över 6 miljarder kronor med 4.250 anställda. För ytterligare information kontakta Claes Warnander, VD och koncernchef, eller Lennart Hammargren, ekonomi- och finansdirektör, Haldex AB (telefon 08-678 72 70). 2001-06-14 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/14/20010614BIT00270/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/14/20010614BIT00270/bit0001.pdf