mars 12, 2001 | Press release
Haldex får bromsorder från Freightliner

Haldex får bromsorder från Freightliner Nordamerikas största lastbilstillverkare, Freightliner Corporation, har utsett Haldex Brake Systems till standardleverantör av långslagiga bromscylindrar omfattande fjäder- bromscylindrar och färdbromscylindrar. Haldex långslagiga bromscylindrar blir standard på lastbilar baserade på Freightliners Century-plattform liksom på Sterlingmodeller. Affären innebär en tillskottsförsäljning på ca 50 MSEK på årsbasis för Haldex Brake Systems i Nordamerika. Chuck Kleinhagen, chef för Haldex Brake Systems divisionen, kommenterade vid affärens tillkännagivande: "Vi är stolta och glada över att Freightliner har valt Haldex bromscylindrar till sina lastbilar. Att få denna affär från en världsledare inom transportindustrin är ett betydande framsteg och stärker Haldex egen position som en ledande internationell leverantör av bromssystem och bromskomponenter." Haldex långslagiga fjäderbromsar med dubbelmembran utnyttjar ett flertal egenskaper för att tillhandahålla lägsta kostnad per mil. Den kompakta konstruktionen ger minimal vikt och synnerligen god motståndskraft vid sammanstötningar. Ytterligare egenskaper är epoxybelagda hus och fjädrar, kolvstyrningar i Delrin, lättillgängliga lossningsbultar och lättavlästa kolvslagsindikatorer. Den unika konstruktionen av membranplattorna förbättrar utmattningsegenskaperna och livslängden. Freightliners Business Class fordon kommer även fortsättningsvis att använda normalslagiga cylindrar. Haldex Brake Systems divisionen (www.haldexbrakes.com) (www.hbsna.com) är en ledande tillverkare av tryckluftsbaserade broms- och fjärdringssystem för tunga fordon. Divisionen är globalt verksam med huvudkontoret i Kansas City, Missouri, USA. Produktions- och utvecklings-enheter finns i USA, UK, Sverige, Tyskland, Brasilien och Indien. Försäljningsorganisationen för de huvudsakliga geografiska marknaderna har sina respektive huvudkontor i Kansas City; Weyersheim, Frankrike; Sao Paulo, Brasilien; och Seoul, Korea. Haldex Brake Systems är en division inom Haldexkoncernen. Haldex är en innovatör inom fordons- teknik och marknasför egenutvecklade system och komponenter till lastbilar, bilar och industriella fordon. Haldex är noterat på Stockholms Fondbörs A-lista och har en årsomsättning på över 6 mil-jarder kronor med 4.250 anställda. För ytterligare information kontakta Claes Warnander, VD och koncernchef, Haldex AB (telefon 08-678 72 70). 2001-03-12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/12/20010312BIT00660/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/12/20010312BIT00660/bit0001.pdf