april 20, 2001 | Press release

Haldex tar nya USA-kontrakt på ventilfjädertrådsprodukter värda ca 50 MSEK på årsbasis Haldex Garphyttan Wire, en division inom Haldexkoncernen, har gjort en första inbrytning hos japanska biltillverkare i USA (s.k. transplants) och börjar i september 2001 leverera höghållfast ventilfjädertråd för Toyota. I en annan nyvunnen USA-affär har kontrakt erhållits att leverera ovalformade ventilfjäder-trådsprodukter till motorer inom General Motors med början maj 2001. Bägge kontrakten löper på en 4-årsperiod med möjlighet till förlängning och utökning. Det årliga ordervärdet för de båda nya affärerna tillsammans är ca 50 MSEK. Sedan Haldex startade produktion av ventilfjädertrådsprodukter i USA 1997, har försäljningen och marknadsandelarna ökat på den nordamerikanska marknaden. En 50%-ig utbyggnad av produktionskapaciteten har just genomförts och möjliggör ytterligare expansion på USA- marknaden. Haldex Garphyttan Wire är en världsledande leverantör av avancerade fjädertrådsprodukter till förbränningsmotorer. Verksamheten koncentreras till tillämpningar med mycket högst ställda prestandakrav, t.ex. ventilfjädrar i motorer där Haldex Garphyttan har uppnått en världsmarknads-andel på ca 35%. Haldex är en innovatör inom fordonsteknik och marknadsför egenutvecklade system och komponenter till lastbilar, bilar och industriella fordon. Haldex är noterat på Stockholms Fondbörs A-lista och har en årsomsättning på över 6 miljarder kronor med 4.250 anställda. För ytterligare information kontakta Claes Warnander, VD och koncernchef, eller Lennart Hammargren, ekonomi- och finansdirektör, Haldex AB (telefon 08-678 72 70). 2001-04-20 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/20/20010420BIT00190/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/20/20010420BIT00190/bit0002.pdf