februari 11, 2002 | Press release
Haldex erhåller

Haldex erhåller "Letter of Intent" avseende skivbromsar från europeisk lastbilstillverkare Brake Systems, en division inom Haldexkoncernen, har erhållit ett "Letter of Intent" avseende skivbromsar från en europeisk tillverkare av tunga dragfordon. Intentionsavtalet omfattar ett samarbete kring slutlig utprovning och anpassning av Haldex skivbromsar och framtida serieleveranser med bedömd start omkring 2005. Det årliga ordervärdet kan uppskattas till upp emot 100 MSEK. Haldex levererar sedan ett par år tillbaka skivbromsar till flera av Europas ledande trailer- axeltillverkare. Under 2001 fördubblades leveranserna, bl.a. till följd av en nyintroducerad skivbroms för 19,5 tums hjul. Skivbromsleveranser till släpvagnar har även i små volymer startats till USA, Kina,Australien och Brasilien. Tester och förhandlingar med tillverkare av tunga dragfordon rörande Haldex skivbromsar intensifierades under fjolåret och har nu resulterat i ett första intentionsavtal. Haldex introducerar nu en ny generation skivbromsar baserat på ett modulärt koncept. Produktprogrammet har utökats till att omfatta skivbromsar för både släpvagnar och dragfordon och för både 19,5 och 22,5 tums hjul. Haldexkoncernen (www.haldex.com), med huvudkontor i Stockholm, är en innovatör inom fordonsteknik med huvudinriktning mot fordonsdynamik och tillhandahåller på global basis egna system och produkter för lastbilar, bilar och industriella fordon. Haldex är noterat på Stockholmsbörsen och har en årsomsättning på ca 7 miljarder kronor med 4.150 anställda. För ytterligare information kontakta Claes Warnander, VD och koncernchef, eller Lennart Hammargren, ekonomi- och finansdirektör, Haldex AB (telefon 08-678 72 70). 2002-02-11 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/11/20020211BIT00710/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/11/20020211BIT00710/bit0002.pdf