februari 26, 2002 | Press release

Haldex får uppdrag att utveckla arkitekturen för mjukvaran i nästa generations AWD-fordon Haldex Traction Systems, en division inom Haldexkoncernen, har erhållit ett uppdrag från en europeisk biltillverkare att i ett gemensamt projekt utveckla arkitekturen för mjukvaran i nästa generations AWD-fordon. Målsättningen för det gemensamma utvecklingsprojektet är att integrera och utöka kommunikationen och samverkan mellan fordonets olika elektroniskt styrda system i syfte att ytterligare förbättra prestanda och säkerhet i framtida fordon. Fordonsindustrin är mitt uppe i en elektronikrevolution, som inte visar några tecken på att avtaga. För att bättre utnyttja potentiella synergier mellan olika elektroniskt styrda system och optimera mjukvarustrukturen i fordonet, har Haldex valts som partner till en europeisk biltillverkare att i samarbete utveckla mjukvarustrategin för nästa generations AWD-fordon. Projektet förväntas leda till förbättringar inom området fordonsdynamik och rörelsekontroll. I arbetet med utvecklingen av Haldex AWD-system har betydande kunskap kring fordons-dynamik och mjukvara byggts upp. Det erhållna uppdraget bekräftar även att det elektroniskt styrda AWD-systemet har en nyckelroll i den komplexa uppgiften att samordna mjukvara och delsystem inom fordonsdynamik. Konceptbilar kommer att byggas under året för att testa och kalibrera olika funktioner. Haldexkoncernen (www.haldex.com), med huvudkontor i Stockholm, är en innovatör inom fordonsteknik med huvudinriktning mot fordonsdynamik och tillhandahåller på global basis egna system och produkter för lastbilar, bilar och industriella fordon. Haldex är noterat på Stockholmsbörsen och har en årsomsättning på ca 7 miljarder kronor med 4.150 anställda. För ytterligare information kontakta Claes Warnander, VD och koncernchef, eller Lennart Hammargren, ekonomi- och finansdirektör, Haldex AB (telefon 08-678 72 70). 2002-02-26 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/26/20020226BIT00600/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/26/20020226BIT00600/wkr0002.pdf