november 3, 2003 | Press release
Haldex vald som leverantör av skivbromsar

Innovativ fordonsteknik Haldex vald som leverantör av skivbromsar Stockholm den 3 november 2003 - Haldex har blivit vald som leverantör av skivbromsar till Volvos och Renaults mellantunga lastbilsserie. Den 5- åriga affären värderas till över 200 MSEK och de första leveranserna planeras starta under 2006. Partnerskapet med Volvo Group är ett genombrott för Haldex utveckling av trycklufts-baserade skivbromsar för tunga fordon. De pågående leveranserna av skivbromsar till tunga släpvagnar utökas nu till applikationer på lastbilar. Valet av Haldex för denna skivbromsaffär utökar ytterligare de existerande och långvariga affärsrelationerna mellan Haldex och Volvo Group internationellt, inklusive Renault och Mack, avseende ett flertal andra bromsprodukter, samt inom andra produktområden såsom Haldex hydrauliska kraftsystem och ventilfjädrar till motorer. Skivbromsaffären bekräftar industrins intresse av den modulära konstruktionen hos Haldex ModulX skivbroms och visar Volvo Groups intention att erbjuda det senaste inom produktutveckling. Haldex erhöll tidigare i år skivbromskontraktet på Renault Trucks tunga militärfordon. Produktionen av skivbromsarna kommer att ske vid Haldex anläggning i Landskrona. Haldexkoncernen (www.haldex.com), med huvudkontor i Stockholm, tillhandahåller egenutvecklade och innovativa lösningar till den globala fordonsindustrin. Huvudinriktningen är produkter relaterade till fordonsdynamik, säkerhet och miljö. Haldex är noterat på Stockholmsbörsen och har en årlig omsättning på ca 6,5 miljarder kronor med ca 4.000 medarbetare. För ytterligare information kontakta Claes Warnander, VD och koncernchef, telefon 08-545 049 50 eller Chuck Kleinhagen, COO, telefon +1 816 891 2470. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/03/20031103BIT00590/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/03/20031103BIT00590/wkr0002.pdf