september 7, 2004 | Press release

Genombrott för nyutvecklad miljöteknik - Scania väljer Alfdex för rening av ventilationsgaser Haldex har från Scania erhållit en avsiktsförklaring avseende serieleveranser av Alfdex-systemet. Systemet har utvecklats inom ramen för det samarbete mellan Alfa Laval och Haldex som sker i det gemensamma bolaget Alfdex AB. Leveranserna gäller inledningsvis för fyraårsperioden 2005-2008 med början tidigt nästa år. På flera marknader i västvärlden och Asien skärps miljökraven vad gäller olika utsläpp från motorer. Ett sådant krav är en kraftig reduktion av oljedroppar och sotpartiklar i ventilations- luften från vevhuset som släpps ut från dieselmotorer. Alfdex-systemet, som bygger på Alfa Lavals ledande ställning inom centrifugalseparering, erbjuder marknaden en högeffektiv lösning på det ifrågavarande reningsproblemet. Intresset för Alfdex-systemet är stort och de flesta dieselmotortillverkarna i Europa och USA har framgångsrikt testat eller testar systemet. Alfdex-systemet är avsett för dieselmotorer på 5-16 liter, vilket ungefär motsvarar dieselmotorer till mellantunga och tunga lastbilar, men även till bussar, entreprenadmaskiner samt marina och industriella tillämpningar. Den globala marknadspotentialen för Alfdex-systemet bedöms vara över 1 miljard SEK årligen. Haldexkoncernen (www.haldex.com), med huvudkontor i Stockholm, tillhandahåller egenutvecklade och innovativa lösningar till den globala fordonsindustrin. Huvudinriktningen är produkter relaterade till fordonsdynamik, säkerhet och miljö. Haldex är noterat på Stockholmsbörsen och har en årlig omsättning på drygt 6 miljarder kronor med ca 4.000 medarbetare. För ytterligare information kontakta Claes Warnander, VD och koncernchef, eller Lennart Hammargren, ekonomi- och finansdirektör, telefon 08-545 049 50. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/07/20040907BIT20200/wkr0010.pdf

Related Documents