februari 13, 2004 | Press release
Haldex förvärvar brasiliansk samarbetspartner

Haldex förvärvar brasiliansk samarbetspartner I pressmeddelande den 31 januari 2000 annonserades en strategisk allians i Brasilien med sikte på framtida förvärv. Haldex har nu förvärvat FBF - Fabrica Brasileira de Freios S.A. FBF tillverkar reglerventiler till tryckluftsbaserade bromssystem för tunga fordon. Fabriken är belägen i utkanten av Rio de Janeiro och har 65 anställda. FBF-förvärvet omfattar även ett mindre aluminiumgjuteri beläget i Flores da Cunha i södra Brasilien med 25 anställda. Produktionsenheterna är certifierade för ISO TS 16949. Den hittillsvarande allianser har inneburit att all FBF-produktion skett exklusivt för Haldex och marknadsförts genom Haldex försäljningsorganisation. Förvärvet av FBF innebär därför ingen förändring i Haldex försäljning, men vissa kostnadssynergier uppstår i och med att alliansen övergår i ett ägande. Genom förvärvet underlättas lokaliseringen av tillverkning till Brasilien av Haldexprodukter, som är relevanta för den brasilianska marknaden. En produktionsbas i Brasilien är viktig för att möta kundernas krav på lokalt innehåll. Således har exempelvis lokal tillverkning av Haldex Automatiska Bromshävarmar redan inletts och ytterligare produkter kommer att tillverkas lokalt. Haldexkoncernen (www.haldex.com), med huvudkontor i Stockholm, tillhandahåller egenutvecklade och innovativa lösningar till den globala fordonsindustrin. Huvudinriktningen är produkter relaterade till fordonsdynamik, säkerhet och miljö. Haldex är noterat på Stockholmsbörsen och har en årlig omsättning på drygt 6 miljarder kronor med ca 4.000 medarbetare. För ytterligare information kontakta Claes Warnander, VD och koncernchef, eller Lennart Hammargren, ekonomi- och finansdirektör, telefon 08-545 049 50. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/13/20040213BIT20200/wkr0006.pdf

Related Documents