november 12, 2004 | Press release
Haldex planerar VD-skifte

Haldex planerar VD-skifte Efter många år i företagets ledning och inför annalkande pensionsålder, har Haldex styrelse och VD Claes Warnander kommit överens om att genomföra ett VD-skifte. Överenskommelsen innebär att Claes Warnander avgår som VD vid bolagsstämman i april 2005. För att säkerställa kontinuiteten inför VD-skiftet, utökas styrelseordförande Sune Karlssons engagemang till arbetande ordförande under en viss period. Efter VD-skiftet kommer Claes Warnander att stationeras i Shanghai med ansvar för Haldex expanderande verksamhet i Kina, en betydande och växande fordonsmarknad med ökande efterfrågan på Haldex produkter. - "Efter 17 år som VD i samma börsbolag är det hög tid för nya krafter att ta vid", säger Claes Warnander. "Samtidigt känns det som en mycket stimulerande utmaning att avsluta karriären med Kina-uppdraget". - Sune Karlsson, styrelseordförande i Haldex sedan våren 2004, kommenterar: "Claes Warnander har under lång tid lett utvecklingen av Haldex på ett framgångsrikt sätt. Från ett mindre komponentföretag till dagens koncern med nära 7 miljarder kronor i omsättning. Det är en styrka att kunna utnyttja den erfarenheten ytterligare en tid på den för Haldex så viktiga kinesiska marknaden". Haldex (www.haldex.com), med huvudkontor i Stockholm, tillhandahåller egenutvecklade och innovativa lösningar till den globala fordonsindustrin. Huvudinriktningen är produkter relaterade till fordonsdynamik, säkerhet och miljö. Haldex är noterat på Stockholmsbörsen och har en årlig omsättning på knappt 7 miljarder kronor med ca 4.400 medarbetare. För ytterligare information kontakta Sune Karlsson, telefon +41 796 36 41 19, eller Claes Warnander, telefon 08-545 049 50.. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/12/20041112BIT20360/wkr0010.pdf

Related Documents