september 22, 2005 | Press release
Haldex har tillverkat sin 1 000 000:e koppling för fyrhjulsdrift och levererat den för installation i den nya VW Passat
Haldex Traction AB, en division i Haldexkoncernen, har, sedan 1998 då den första enheten tillverkades, den 22 september 2005 producerat totalt en miljon Haldexkopplingar. Det började med installationer i VW Golf och Audi TT 1998, via olika bilmodeller till den senaste modellen av VW Passat som nu byggs med Jubileumskopplingen. Den organiska tillväxten av Haldex Traction AB fortsätter och omsättningen för år 2005 kommer att uppgå till närmare 800 MSEK.

Sedan introduktionen av den innovativa Haldexkopplingen 1998, på marknaden för fyrhjulsdrivna fordon, har Haldex ständigt erövrat nya marknader i hård internationell konkurrens, samt behållit ledarskapet på marknaden för reglerbara system för fyrhjulsdrift. Haldex är världsledande leverantör av intelligenta system för fyrhjulsdrift (AWD-system), för förbättrad fordonsdynamik i såväl personbilar som stadsjeepar (SUV) För ytterligare information kontakta Joakim Olsson, VD och koncernchef, tel 08-545 049 50, eller Ulf Ahlén, divisionschef för Haldex Traction Systems, tel 0418-47 65 00.

Related Documents