juli 25, 2005 | Press release
Haldex tillverkar kompressorer i Kina
Haldex har i dag tecknat ett licens- och tillverkningsavtal med ett dotterbolag till ASIMCO Technologies i Beijing, Kina. Avtalet innebär tillverkning av en av Haldex konstruerad dubbelcylindrig kompressor som kommer att säljas på marknader utanför Kina. Leveranser från Haldex till en ledande global kund (annonserad den 18 februari år) kommer att påbörjas i slutet av detta år.

Avtalet möjliggör för parterna att kombinera ASIMCO:s starka position som ledande tillverkare av fordonskompressorer i Kina med Haldex skicklighet inom produktutveckling, försäljning och service för att ge kunderna en ekonomisk och modernt konstruerad kompressor av högsta kvalitet. Med branschens högsta kraftuttagskapacitet och högsta kapacitet för turbogenererat ingångstryck är den nya högpresterande, dubbelcylindriga kompressorn konstruerad för att möta den kommersiella fordonsindustrins högt ställda krav. ”Det här är ett viktigt strategiskt steg för Haldex”, säger Joakim Olsson, VD och koncernchef. ”Den här kombinationen av Haldex och ASIMCO:s kompetenser möjliggör Haldex strategi att leverera kompletta luftbaserade bromssystem, från kompressorer till bromsbelägg, till den globala lastbilsindustrin”. ”Det här avtalet med Haldex representerar ett betydelsefullt steg för ASIMCO, som gör det möjligt att bygga på vår dominerade position på den kinesiska kompressormarknaden”, säger Jack Perkowski, styrelseordförande och CEO i ASIMCO Technologies. ”Vi sätter stort värde på det här samarbetet med Haldex”. För ytterligare information kontakta Joakim Olsson, VD och koncernchef, eller Lennart Hammargren, ekonomi- och finansdirektör, telefon 08-545 049 50.

Related Documents