september 8, 2016 | Press release
Haldex utser nya medlemmar i koncernledningen
Haldex utser Walter Frankiewicz till rollen som SVP North American Sales, Fredrik Seglö till rollen som SVP Product Management och Andreas Jähnke till rollen som SVP R&D.

Walter Frankiewicz har omfattande erfarenhet av ledande, internationella roller från fordons- och tillverkningsindustrin. Han har varit VD för Bendix Spicer Foundation Brake LLC och Vice President and GM, Strategy and Business Planning and Global Chassis Systems för Meritor, för att nämna några av de roller som är direkt relaterade till branschen som Haldex verkar i. Han kommer att vara baserad på det nordamerikanska huvudkontoret i Kansas City, MO.

Fredrik Seglö har varit anställd på Haldex sedan 1993. Han har lång erfarenhet från olika roller inom F&U och produktledning inom Haldex. Hans nuvarande position som chef för Global Product Management har nu utökats till att ingå i koncernledningen. Fredrik Seglö är baserad på huvudkontoret i Landskrona.

Andreas Jähnke kom till Haldex för ett år sedan från BorgWarners F&U-avdelning. Han har tidigare innehaft olika positioner inom F&U på Haldex, med fokus på validering, kvalitet och projektledning. Andreas Jähnke har varit tillförordnad SVP R&D sedan i somras och tar sig nu an rollen på permanent basis. Han är baserat på huvudkontoret i Landskrona.

"Jag är mycket glad över att välkomna Walter Frankiewicz till Haldex. Han förstår till fullo de utmaningar våra kunder står inför och har rätt kombination av internationellt ledarskap och kommersiell erfarenhet inom branschen. Han kommer att vara ett bra tillskott till vår koncernledning", säger Bo Annvik, VD och Koncernchef för Haldex." Jag är också mycket glad över att komplettera vår ledningsgrupp med Andreas Jähnke och Fredrik Seglö. De har båda stor kompetens inom fordonsdynamik och är uppskattade ledare i ett internationellt perspektiv. Vi har nu en stark koncernledning som kan driva Haldex framåt både strategiskt och operativt mot fortsatt lönsam tillväxt.”

För ytterligare information, besök http://corporate.haldex.com/sv/ ller kontakta:

Bo Annvik, VD och Koncernchef, 0418-476000
Catharina Paulcén, SVP Corporate Communications, catharina.paulcen@haldex.com eller 0418-476157

Om Haldex

Mer än 100 år av kraftfullt fokuserad innovation ger Haldex oöverträffad expertis när det gäller bromssystem och luftfjädringssystem för tunga lastbilar, släpvagnar och bussar. Vi lever och andas vår verksamhet med målet att leverera robusta och tekniskt överlägsna lösningar som grundas i en djup insikt i våra kunders verklighet. Genom att fokusera på våra kärnkompetenser och den passion vi alla delar uppnår vi den snabbhet och flexibilitet som marknaden kräver. Innovationssamarbete utgör kärnan inte bara i våra produkter, utan även vår filosofi. Våra 2140 anställda, spridda över fyra kontinenter, utmanar dagligen det konventionella för att säkerställa att de produkter vi levererar skapar ett unikt värde för våra kunder och alla slutanvändare. Vi är listade på Nasdaq Stockholmsbörsen och omsätter cirka 4,8 miljarder SEK.

Related Documents